Симетрия в интериорите в джорджиански стил

Симетрия в интериорите в джорджиански стил

Защо толкова много хора намират за примамваща архитектурната симетрия и интериорния дизайн в една сграда от джорджиански стил? Ние често нареждаме, оразмеряваме или съгласуваме пропорции и всичко това е от еднакво значение, но като дизайнери непрекъснато сме привлечени от естетиката му. Симетрията винаги е била важна част от архитектурата и интериора, а днес сме ви подготвили кратко описание на симетрията, което да ви помогне в избора на стил обзавеждане.

симетрична фасада в Georgian стил
Къща в джорджиански стил, представяща симетричната си фасада 

Много кратка история, която има особено значение за джорджианската архитектурата, ни връща към теориите на Витрувий за реда и принципите на архитектурата. Представата на Витрувий обаче не винаги съвпада с това, с което я дефинираме в наши дни – поставянето на елементите в огледална подредба, но малко по-хармонична за „всяка от частите, една друга и една във връзка с цялото“.

Symmetros е гръцка дума, и древната гръцка архитектура е използвала симетрията като основен организационен принцип. Както и римската, романската и ренесансовата.

Използвайки класическите принципи на архитектурата в Гърция и Рим, големият архитект Паладио разпространява теорията си за пропорциите през 1570 година, когато се ражда и Паладианския стил. Известни джорджиански архитекти като Иниго Джоунс, сър Кристофър Рен, Робърт Адам и сър Джон Соейн са приели тези принципи и днес те могат да се видят в много сгради във Великобритания.


Osterley Park House – Робърт Адам


Ламперия в джорджиански стил

А защо симетрията в сградите е толкова удовлетворяваща? Както известната картина на Леонардо да Винчи ни демонстрира, тя отразява човешкото тяло, което има дясна и лява страна, гръб и лице, и пъп в центъра.


Обяснението на Леонардо да Винчи за симетрията

В резултат от факта, че човешкото тяло има симетрична форма, мебелите, които са изработени, за да потъваме в тях, също са в симетрична форма – столовете, масите, леглата и баните. Следователно пространствата, в които тези предмети се намират, също заемат симетрична форма.


Класически облегалки, показващи нуждата от симетрия както естетически, така и функционално

Всички ние сме привлечени от добре балансирани изображения и имаме навика да ги мислим за по-естетически приятни от техните не балансирани копия. Симетричните интериори по-често се смятат за по-успокояващи от техните артистично асиметрични двойници, защото при тях не трябва да се чудим прекалено много, за да разгадаем подредбата на пространството и как да го използваме.


Рисувана от De Gournay стена с имитация на китайски мотиви на фона на проста симетрия

Симетрията се използва в проектирането на цялостния план на етажите на сградите, както и за проектирането на индивидуални елементи като врати, прозорци, подове, первази и декорации. Пространственото планиране на помещението, оформлението на мебелите и разположението им, изкуството и огледалата са от съществено значение за постигане на чувство за симетрия и баланс.


Дневна в модерен стил, използваща принципите на класическия дизайн

Разбира се, когато говорим за интериорен дизайн в джорджиански стил, баланса не трябва просто да отговаря за линията, начертана по средата. Той е по-точно описан като постигане на визуален баланс. Така както се чувстваме не балансирано в аспект от живота, съчетавайки работата със социалния живот или когато имаме недовършена задача или пътуване, така и се чувстваме не добре в лошо балансирано интериорно пространство. Визуалното равновесие се постига чрез разпределяне на визуалното тегло на обектите в пространството, за да се постигне усещане за равновесие. Големината, цвета, текстурата и формата на един елемент могат да променят визуалното му тегло. Например, по-големи, по-тъмни, по-светли, силно текстурирани, сложно оформени предмети обикновено се чувстват по-тежки и изискват баланс чрез поставянето на еднакво "тежки" елементи или няколко не толкова тежки предмети.


Пример за използването на различни предмети, с които да се постигне симетрия. 

Има три основни типа симетрия:

- Отражение: Най-често срещания тип. Може да бъде както вертикален, така и хоризонтален, като например две кушетки, които са разделени по средата от масичка за кафе или решетка за столове, която разделя стаята на горна и долна половина.

- Редуване: Отнася се до обекти, които се въртят в определена посока около централна фокусна точка. Помислете за кръгла трапезна маса, или ако го приложим в по-малък мащаб – венец, украсяващ входната врата.

- Преходна симетрия: Създаване на илюзията за движение чрез повтаряне на един и същ шаблон няколко пъти в едно и също пространство. Това е най-често се наблюдава в плочки, облицовки и тапети.

Асиметрия: Целенасочено разчупване на утвърден модел на симетрия, за да привлече вниманието към конкретен елемент на дизайна. Асиметричните интериори са склонни да се усещат по-динамични и по-малко строги, защото в тези пространства различни видове обекти са събрани заедно, за да създадат баланс. Тази форма на баланс може да е по-трудна за постигане, защото често изисква „усет за дизайн“.


Стълбищата често са добър пример за симетрия

Окото ви е привлечено от отдалечения ъгъл на стаята в снимката по-долу. Това се постига чрез асиметричен дизайн, който създава фокусна точка на вратите.

Струва си да отдадете значение на тези форми на симетрията в пространството, с което ще работите. Преходният тип и този на редуването се получават добре в големи отворени пространства като фоайета и скъпи трапезарии, но могат да бъдат прекалено объркващи, ако има прекалено много повторение в малко пространство. В тесни помещения отражението и асиметрията могат да бъдат постигнати много лесно и често са ключ в създаването на илюзия за по-голямо пространство.

Симетрията се постига лесно

Всеки може да донесе хармонично усещане на пространството около себе си, като вземе предвид тези три неща:

1. Фокусна точка: Централната точка в дизайна ви. Това трябва да е елемента, който веднага привлича окото при влизане в стаята – камини, вградени хранилища, архитектурни детайли.

2. Визуална тежест: Докато фокусната ви точка трябва да е най-тежкият обект в стаята, то може да го балансирате като го подчертаете с подобен тежък обект отстрани, например камина с еднакви канапета от двете ѝ страни. Алтернативно, може да я балансирате като добавите група от по-леки обекти като например тежка трапезна маса със столове от двете ѝ страни.

3. Мащаб и пропорция: Опитайте се да запазите елементите от дизайна си в мащаб и пропорции с пространството и един с друг. Пропорциите 2:3, 3:5 и 5:8 работят най-добре. Когато става дума за измервания се стремете към табуретки, които са две-трети от дължината на дивана ви, както и към произведения на изкуството, които запълват три-пети от стената.

Симетрията се проявява в малки и големи предмети: Подовите плочки могат да бъдат поставени в симетрични шарки; дизайнът на облицовката на вратите може да бъде симетричен, както и стъклата на прозорците.

При създаването на камина в джорджианска архитектура се поставя акцент върху издигането на комина, който може да бъде обграден с библиотеки или ниши от двете страни, а подреждането на мебелите около фокусната точка да постига визуален баланс и симетрия като цяло.

Понякога е важно да не се постига симетрия: предната и задната част на сгради например, са оставени различни нарочно. Или предната стена на входното антре е умишлено различна от противоположната задна стена.

Опитвайте различни техники и подредби, застанете отстрани и се огледайте, а след това преценете защо сте привлечени към определена опция. Изображението по-долу показва как може да се постигне визуално равновесие въпреки използването на две различни форми, а не на огледално изображение. Това е така, защото релефността и тежестта на лампата и купата на плодовете са еднакви, въпреки че приемат различни форми.

Източник и снимки: Etons of Bath

0 Коментар

Login with