Какво е скандинавски дизайн?

Какво е скандинавски дизайн?

1. Широкият свят на скандинавския дизайн

Дали дизайна за вас е страст, хоби или просто нещо, с което се интересувате от време на време, няма как да не сте чували за скандинавския дизайн. Всъщност, сигурно толкова пъти сте чували този термин, че сте започнали да се чудите на какво точно отговаря той. Някои от елементите му са много лесни за запомняне – белите стени, дървен под, модерни мебели – е, определено има още много, което да добавим. Пътят, по който скандинавския дизайн стигна до това да бъде един от най-изявените интериорни стилове в началото на 21 век, всъщност започва в края на 19 век. През това време империи се издигаха и падаха, светогледът се измести, случиха се 2 световни войни, а изкуството, философията и обзавеждането промениха начина, по който се гледа на тях, както и те взаимодействат помежду си. Включете в уравнението и някои от най-талантливите и забележителни имена в историята на дизайна като Алвар Аалто, Ханс Вегнер, Арно Джейкъбсен, Ееро Арнио и Ингвар Капрад, и ще получите много повече от регионален стил, който е повлиял почти на всеки аспект на дизайна от средата на 50-те години на миналия век.


Източник: Decorola

2. Скандинавия на фокус

Скандинавия не е просто едно място, а няколко. А колко точно всъщност може да зависи от това с кого говориш или дори кога. Традиционно, терминът се използва за 3 северно европейски страни – Норвегия, Швеция и Дания. Понастоящем обаче дефиницията е разширена в общоприетата употреба, за да включи Финландия, Исландия и дори, макар и по-рядко, Гренландия. Въпреки че има няколко исторически и културни сходства между тези народи, има и повече от няколко забележителни разлики. Историята за това как те се обединяват под знамето на домашния декор е една от най-интересните части на историята, въпрос освен на маркетинг, така и на история – такава, която започва с променящите се социални философии в края на 1800-те.


Източник: I Want That

3. Романтизмът в упадък

Светът се променя много бързо, навлизайки в 20-ти век. Индустриалната революция променя живота, търговията и политиката в глобален мащаб, философиите, които промениха начините, по които хората общуват също. Модернизма е роден във всички форми, които би могъл евентуално да заеме. Но има и известно колебание, страстни призиви за връщане към природата въпреки вълнението от бързо развиващите се машини. Едно такова предупреждение се появява сред движението „Изкуства и занаяти“, водено от дизайнера Уилям Морис. Настоявайки за „усърдно изучаване на природата“, както и за връщане на художествените традиции на предишните поколения, опитите на Морис да обърне социалния курс, наложен от растящия индустриализъм, могат да се обобщят като последните издихания на Романтизма, дори и при навлизащото в Европа движение Арт Нуво.


Източник: Contemporary lighting

4. Арт Нуво, Арт Деко и Първата световна война

В ранните години на 20 век, Арт Нуво е приветстван като „новия стил на новия век“. Както повечето артистични движения, Арт Нуво в много случаи се противопоставя на формите на дизайн преди него. Точно като движението „Изкуства и занаяти“, Арт Нуво също прегръща идеята за декоративно изкуство на интериорния дизайн, както и на художествените изкуства и архитектурата. С приближаването на Европа до избухването на Първата световна война през 1914 година, публичните коментари стават все повече част от художествените усилия. Революционния тон на европейското изкуство чрез движения като немския Баухаус, руските конструктивисти и швейцарските дадаисти отразява нарастващото отхвърляне на традиционните представи за социалната класа и аристокрация. Докато войната свърши през 1918 година, тези структури вече показват признаци на отслабване, както и вдъхновените от природата дизайни на Арт Нуво. Въпреки опустошенията на световната война, само две кратки години разделят края на конфликта и началото на Бурните 20 години на века, а през 1925 година природните дизайни на Арт Нуво до голяма степен са заменени от визуално ослепителните дизайни на Арт Деко. И макар Арт Деко да е предназначен да „отпразнува“ един период на безкраен просперитет, издигането му като отличителен стил на новата аристокрация от новобогаташи, влиянието му намалява с началото на Голямата депресия през 1930 година и спира напълно с избухването на Втората световна война.


Източник: Simple Joy Studio

5. Втората световна война, Модернизма и Демократичния дизайн

Ако Втората световна война прави очевидни пукнатините в застаряващите социални структури на европейската аристокрация, Втората световна война ги показва изцяло. Повече от една империя остава да лежи в руини и въпреки че европейските сили, борещи се десетилетия да запазят печалбите от колониите си в Африка, Южна Америка и Азия, то тези дни също са преброени. Философската перспектива на Европа по отношение на изкуството и обществото се променя и тази промяна се проявява и в домашния декор.

В този смисъл, целите на интериорния дизайн са добре утвърдени чрез текстила, обзавеждането и тапетите. Независимо дали в Арт Деко, Арт Нуво или някой от предходните стилове, красивото обзавеждане на дома е било в компетенциите на тези, които са можели да си го позволят. Нивото на сложност и показност в дизайна било пряко отражение на социалния статус на собственика на жилището и затова по-голямо, почти винаги означавало по-добре. Това обаче започва да се променя в следствие на войната и Модернизма, който от части започва да се изгражда с началото на Арт Нуво, започва да приема нова форма.


Източник: Contemporist

6. Нов ден за европейския дизайнер

Не е трудно да си представим широко разпространеното схващане в края на 40-те и началото на 50-те години, че две световни войни в една и съща половина на века са доказателство, че човечеството в по-голямата си част, прави нещо много грешно. Подобно на хората в толкова много други сфери на живота след Втората световна война „светът на дизайна търси антидот за [тоталитаризма, представен в дизайна от] Международния стил, който - благодарение на Баухаус - беше чудесно свързан с Германия". Новите демократични социални идеи минават през Европа, а в дизайна те приемат формата на променени по-стари конвенции за красотата и статута. Приета са нови убеждения, че красотата веднъж запазена за богатите, и функционалността, изисквана от масата хора, може да бъде комбинирана и че такива продукти биха били достъпни за всички. В същото време, в годините последвали Втората световна война, се наблюдава и сближаване на народите от Скандинавия. Това е най-вече така в сферата на дизайна, решение, постигнато чрез поредица от конференции от 40-те години, проведени в различни скандинавски градове.


Източник: Desire to Inspire

7. Design in Scandinavia

Този нов подход към дизайна, съчетаващ красотата, простотата и функционалността са уникално пригодени да подчертаят редица дългогодишни скандинавски характеристики на дизайна. Първо от тях е търсенето на функционалност. Твърдият климат на северна Европа, особено през зимата, отдавна е повлиял на скандинавците да уважават повече полезността над украсата, а простотата е естествена част от уравнението. Функционализмът обаче е и силен акцент на движението Баухаус, което в определено време е влияело на скандинавската архитектура.

Въпреки че формулирането на специфичния скандинавски стил на модернистичен дизайн започва през 40-те години, едва в началото на 50-те години тя започва да се оформя като разпознаваем обект. Една от първите важни стъпки е създаването на наградата Lunning, взела името си от Фредерик Луннинг, вносител на датски дизайни в Ню Йорк. Наградата, приемана като „Нобеловата награда на скандинавския дизайн“ е дадена за първи път през 1951 година и всяка година след това до 1970 година. Малко след създаването на наградата скандинавския дизайн намира един от най-силните си шампиони – тогавашната редакторка в списанието „House Beautiful“, Елизабет Гордън. Бидейки човек със значително влияние в дизайна, Гордън „представя скандинавския дизайн като алтернатива на фашистки дизайн по време на нацизма: демократичен, естествен, минимален, интимен и фокусиран върху дома и семейството, а не върху държавата“. През 1954 година Гордън съставя „Design in Scandinavia” - пътуващо изложение на най-добрите дизайнери от всички държави в Скандинавия. За три години шоуто посещава градове в САЩ и Канада, преди да приключи обиколката си през 1957 година.


Източник: Loving It

8. Скандинавски дизайн в интериорите

По времето, в което „Design in Scandinavia” приключва обиколките си, скандинавския дизайн вече е международно признат и има особено силно влияние в САЩ. Въпреки че популярността му намалява между 60-те и 80-те години, фокусът върху устойчивостта, която отбеляза края на 90-те и началото на 2000-те, вдъхна нов тласък на тенденцията. Стаите, проектирани в скандинавски стил, както го разпознаваме днес, се гордеят с белите си стени, които подчертават светлината, неутрална цветова палитра с тук-там появяващи се цветове, естествени текстури като дърво и камък, изчистени линии на прозорците и килимите, и прости оформления, които подчертават елегантно минималистична естетика.

Това пространство на картинката е образец на обзаведена в скандинавски стил стая. Голите подове от дърво, заедно с краката на столовете, масата и цветята внасят усещане за света навън, което е толкова важно в този стил. В същото време, боядисаните в бяло тухлени стени добавят груба текстура докато увеличават светлината, влизаща през големите стъклени плъзгащи се врати. Столовете и осветлението също имат модерен стил от средата на века, който е силно повлиян от появата на скандинавския дизайн на световната сцена в началото на 50-те години. По-голямата част от аранжировката, дори и за по-малки пространства, е изтънчена и проста, като дава на цялото пространство уютното усещане, известно като хюга, което е целта на всяка стая в скандинавски стил.


Източник: The Little Design Corner

9. Скандинавски стил в обзавеждането

В допълнение към начините, по които оформяме помещенията си, скандинавския дизайне също познат с големия си принос в дизайна на мебели, което може да се окаже най-трайното му наследство. Влиянието на произведения като фотьойла на Алвар Аалто и столовете „Egg, Drop, and Swan“ на Арне Джейкъбсън се усеща и до днес.


Източник: Culture Nordic

 

Текст: thespruce.com
Всички авторски права към текста и изображенията принадлежат на собствениците им, както са упоменати писмено. 

0 Коментара

Login with

Свързани статии

Нашите продукти виж повече

Top
0